Medlemsflykt

Igår mötte jag en släkting som berättade att han precis anmält att han vill gå ur Svenska kyrkan. Han tyckte att det kostar för mycket med medlemsavgiften. Min släkting sade att han betalar ca. 8000/år i avgift till något som han aldrig använder! Vi kan ju lätt konstatera att min släkting tjänar bra på sitt arbete, med tanke på att kyrkoskatten ligger på 1%! Det står honom naturligtvis fritt att gå ur kyrkan om han känner så, men jag tycker att det är synd!
Under de senaste åren har vi varit utsatta för några riktigt stora kriser i Sverige. Kriserna har inneburit rädsla och osäkerhet för oss alla. När vi utsätts för detta letar många av oss efter en trygg plats och en trygg punkt - då har kyrkan slagit upp sina dörrar och välkomnat alla. Många människor har hittat ro och trygghet där. Detta tycker jag är värdefullt. Även om jag just nu i mitt liv inte har behov av kyrkan så kommer nog den dagen, eller så kommer den för någon annan. Då är det viktigt att vi lyckas hålla kyrkans portar öppna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback