Övervikt!

Jag blev häromdagen jämförd med min syster (som så många gånger förr!) I jämförelsen blev jag kallad "något kortare och rundare.." och jag kan ta det - IDAG! Hade jag hört det för några år sedan hade jag med en gång sprungit till toaletten och börja kräkas det jag precis ätit. Så var det då - idag bryr jag mig inte! När jag var liten kallade min styvfar alltid mig för rultig, min bror spann vidare och bad mig rulla iväg efter olika saker. andra nöp mig ofta i kinderna och tyckte att jag hade så "runda och fina" kinder... Det präglade mig och gav mig tidigt en snedvriden självuppfattning. Jag fick gå hos en barnläkare för att bli av med prestationsångest  och spänningsvärk när jag var 8 år.När jag såg i modetidningar, i reklam, tv program etc. så jämförde jag mig med alla andraoch ville se ut som dem. När jag såg mig i spegeln, såg jag bara ett fläskberg. Jag vägrade se foton av mig själv för där såg jag ju hur jag såg ut.... Jag fick aldrig anorexia, vilket jag tog som ett misslyckande det med. Däremot kräktes jag några gånger i veckan vilket fick min kropp att sänka ämnesomsättningen som resultat.
För att dölja min sårighet, skaffade jag mig en jävla attityd. Den dyker fortfarande upp när jag inte är på topp!...
Jag slutade kräkas för flera år sedan och har lärt mig acceptera hur jag ser ut. Men det värsta är att jag inte är ensam med sneda kroppsuppfattningar. Det går allt längre ner i åldrarna med utseendeuppfattningarna och till och med 12 åringar uppger att de bantat! Det har blivit ett allt högre tempo i samhället och vi skall prestera allt mer och mer. Då gäller det att vi alla ändå ger varandra en stund och säger: -du duger som du är!


Kommentarer
Postat av: Karin Engdahl

Jag läste för ett tag sedan en undersökning som var gjord på 5-åringar. Om jag minns rätt så svarade 20 procent av de tillfrågade 5-åriga tjejerna att de trodde att de skulle ha fler kompisar om de var smalare. Jag tror att jag går och grinar en skvätt för detta är så hemskt.

2006-01-04 @ 22:10:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback