Billströmska folkhögskolan

Idag har jag varit på Billströmska Folkhögskolan på Tjörn! Jag och fyra andra partier var representerade i en skoldebattspanel. Det var jätteroligt att få vara ute och debattera bland ungdomar! Men jag kände att det var väldigt länge sedan jag var med i en skolpresentation. Jag behöver komma ut mera för att öva upp tekniken som det innebär att göra en presentation om det det egna partiet! Även om jag sitter inne med fakta så gäller det att kunna förmedla i enkelt budskap - och inte tappa tråden!
Men det märktes var eleverna hade sin politiska övertygelse.... bara att se deras ansiktsuttryck och kroppspråk kunde det konstateras att de var väldigt långt ifrån Moderaterna. Men det var även moderaten som de gick hårdast åt i sina frågor. Även jag fick några tuffa frågor och kommentarer. Åhörarna åsikter låg närmast V och Mp. Men jag fick en kombinerad fråga och kommentar:
Du säger att du är stolt över Sverige i jämförelse med andra länder. Är det inte så att vi fått det så bra på bekostnad av andra länder?
Jag minns inte riktigt vad jag svarade, men jag tänkte mycket på den frågan efteråt! Visst har vi som ett land i västvärlden varit med i exploateringen av tredje världen. Men vi försöker ju betala tillbaka genom biståndspolitiken och flyktingpolitiken. Och faktiskt tycker jag att det är lite orättvist eftermäle som våra föräldrar och far/morföräldrar får. De har försökt skapa ett bättre samhälle för sina barn och nu säger vi:
-Nej det var fel!
Jag är tacksam över att jag fått växa upp och leva i Sverige. Jag är tacksam över det våra förfäder gjort för att vi skall kunna få ha ett bra liv. Nu är det vårt uppdrag och ansvar att föra det vidare! Men det som vi också måste tänka på är att vi lever i global värld idag! Vi har ett ansvar inför andra länder och andra människor.
Samma elev ifrågasatte även vårt medlemskap i EU:
- Varför skall man vara medlem i EU när man vet på förhand att vi inte har så mycket att säga till om?
Jag fick aldrig möjlighet att svara henne på det, men hoppas verkligen att det var en fråga för att sätta igång en diskussion och inte ett avslutande konstaterande! Det är jättevikigt att vi aldrig ger upp, att vi kämpar på det vi tror på. För skulle vi ge efter för att saker är tunggrodda, jobbiga och verkar hopplösa... Om inte vi kämpar - vem gör det då?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Stödjer ABF och Folkbildningsrådet den extremistiska wahabismen med svenska skattepengar? Wahabism är ju den extremistiska rörelse som den 18-årige svensken som nu sitter häktad i Bosnien för terrorismförberedelser, bekänner sig till. Läs mer i länkarna nedan:

www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=70006

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?sq=1&nid=63&rm=2005%2F06&nr=142

2005-12-01 @ 18:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback