13 oktober 2005

Jag tycker att det är alltid lika spännande inför redovisningen av vem som får årets nobelpris i litteratur!
- har jag hört talas om människan? - kommer jag någonsin klara av att läsa vad pristagaren skrivit?
Vad gäller förra årets pristagare så kan jag svara nej på båda frågorna!
Men i år kunde jag svara ja! Jag hade hört talas om honom och jag har sett en av hans dramer uppsatta på Dramaten i Stockholm.
När jag klockan ett idag fick höra hans namn så flyttades jag tillbaka till hösten 1993 när jag läste på Kulturama i Stockholm. En klasskompis och jag valde att gå och se "Hemkomsten" av Harold Pinter. Regi av Thommy Berggren. Det var aktörer som Allan Edvall, Jan-Olof Strandberg, Marie Rickardsson m.fl.
- Jag somnade som en sten i första akten! Andra akten såg jag och den var bra.
Vad är det som gör att alla pristagare måste vara så tunga och otillgängliga? Varför prisas dysterhet och tungsinne medan skratt och glädje ses som banalt!
Jag har läst Eyvind Johnssons "Nu var det 1914" men jag måste ändå säga att M. Keyes och andra i genren "chicklitts" är betydligt mycket roligare samtidigt som de också speglar samhällets problematik!
Visst är Harold Pinter en värdig pristagare, det tycker jag. Men jag skulle ändå vilja att Akademin efter prisutdelningen i år sätter sig ner och funderar på sin och litteraturens roll. Jag håller stenhårt på att litteraturen skall beskriva sitt område, men det skall göras tillgängligt för alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback