14 oktober 2005

Idag har jag följt socialminister Berit Andnor runt i Uddevalla. Hon kom till Uddevalla klockan 10.00 i förmiddags (innan jag fick barn hade jag räknat det som morgon)Vi träffades på Familjeförskolan på Dalaberg. När jag kom in dit några minuter före Berit så möttes jag av, förutom Gudrun och Ulrika (personalen), två journalister och en fotograf. Fotografen kände jag igen men inte de andra. Jag presenterade mig: -Louise Persson vice ordf. Uddevalla Arbetarekommun!
De två journalister som var på plats var Jan Andersson från Ekot var en trevlig ung man som sedan följde med oss resten av dagen. Den andre journalisten hette Ulf Bäcklin från Bohusläningen. Honom hade jag inte träffat förut, utan bara sett i "Bildbyline" vid hans artiklar i tidningen. Innan mötet med Berit Andnor ägde rum, så hade personalen på Familjeförskolan ett krav att få läsa det som skrevs om familjeförskolan innan det skulle gå i press. Detta gick Ekot med på medan Bohusläningen var lite mer svårövertalad. Men när personalen tydligt förklarat att problemet inte låg i att de inte ville synliggöra sin verksamhet, utan att problemet låg i att verksamheten i sig var såpass sårbar. Efter detta tydliggörande så var alla överens.

Jag måste säga att jag imponeras av Berit Andnor! Inte bara för att hon är sosse, utan för att hon är lyhörd, påläst och ödmjuk. När vi under nyhetstimman besökte Radio Väst så fick hon fick hon några frågor av Jörgen Winkler som hon hade kunnat svara ja eller nej på. Men hon tog kommandot och ändrade frågan så att den passade till ett mer nyanserat svar.

Jag tycker att dagen var väldigt bra, Berit fick se många olika verksamheter och vi hade många skratt. Till exempel på Österängen, där vi blev  rundguidade av en tjej. När vi kom till en avdelning så fick en annan tjej öppna ett rum för oss. Berit Andnor, jag, pressekr.Daniel Ferm, ombudsman Moa-Lisa Brommé travade in. -Oj så många ni var, sa den unga tjejen. Gäller det er mamma eller pappa som ska bo här? -Eh, jag är här på studiebesök, sade Andnor. Nej nej, sade guiden, hon är vår socialminister!
Men trots att vi hade en bra dag, så undrar jag ändå över syftet med en sådan här dag! Sveriges socialminister flänger landet runt, skall hon träffa väljare eller skall hon se verksamheter? Jag skulle vilja ha större fokus på att visa fram de goda exemplen i kommunerna. Detta skulle kunna utgöra en erfarenhetsbank. Men då skulle fler från departementet behöva komma med ut på besöken. För tyvärr är det ju så att vi möter inga väljare under dessa besök. Jo, ett fåtal såklart..
Men vi hade en lång diskussion om Lunarstorm och andra liknande företeelser. Där är det viktigt att vi möter upp för ett ökat engagemang i framtiden!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback