4 oktober 2005

Valfrihet för små barn.
Vi står inför ett jättestort problem i Uddevalla. Vi har 160 barn i kö till barnomsorg i januari. Men vi har dessvärre inga lediga platser på befintliga förskolor och familjedaghem. Hur skall vi lösa den krisen?
Jag vet att föräldrarna redan från första stund planerat hur deras färäldraledighet skulle se ut. Många har tänkt börja jobba i januari, eftersom dagarna tar slut. Jag förstår den spänning som de känner över att inte veta hur terminstarten ser ut. Jag vet, för jag har precis varit i den fasen.
Men så gör då några från oppositionen ett utspel om hur bra allt blir med ökad valfrihet för barn och föräldrar. De tar upp Örkeljunga som ett exempel. För den oinvigde kan jag meddela att det handlar om att man upphandlar barnomsorg från egenföretagare. Egenföretagaren är sin egen intagningsnämnd och sin egen arbetstagare, arbetsledare och rektor. För detta får företagarna ca. 5000 kronor per barn med max 6 barn i gruppen. Jag är tveksam till denna formen av flera anledningar. Antagligen fungerar hemmen bra i många fall. Men där som de inte fungerar hur är det då med insynen? Hur är det när det är dags för upphandling igen, skall barnen flyttas runt till en annan person som är billigare? Var ligger tryggheten och stabiliteten?
Jag tror att vi kommer bli tvungna att uppna upp och bli mer flexibla för den mycket rörliga marknaden utanför offentlig tjänst. Men jag tror inte på att utsätta våra barn och föräldrar för den flexibiliteten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback