Medicinförbrukning

Pensionärsrådet i Västra Götalandsregionen har tagit fram en grupp som skulle undersöka medicinförbrukningen för äldre i regionen. De hade undersökt bland annat äldreboende och där hade det visat sig att de boende hade i genomsnitt 10 olika mediciner! 80% hade förskriven psykofarmaka, där var tredje hade flera. Var femte boende hade läkemedel som bör undvikas på grund av förvirring. De boende i äldreboende hade i genomsnitt tre föreskrivare!!!
Inte nog med det så finns det inte heller någon samordning av läkemedel så man riskerar få mediciner som slår ut varandra. Min gamle far blev akut sjuk i somras och fick färdas med ambulans till akutmottagningen i Uddevalla. När han kom in där så frågade läkaren efter hans medicinlista. Denna hade han naturligtvis inte med sig, så vi fick snabbast möjligt få tag i listan. Eftersom han bor i norra Bohuslän så var det lite krångligt. När läkaren gick igenom medicinlistan så såg han att min pappa åt Cordaron. Läkaren frågade hur länge min pappa ätit detta, vilket vi inte visste! Han frågade om pappa gick på kontroll för medicinen, vilket vi inte visste. Men detta skulle göras på medicinavdelningen och där visste vi att han inte hade varit på länge. Läkaren sade att den kontrollen skall göras var tredje månad!
Jag tror att det är jätteviktigt att man har en samordnande funktion av medicinhantering. Detta för att apoteken skall kunna ge bästa råd. Eller att medicinlistor finns tillgängliga om man blir akut sjuk. Eller att man är öveerkänslig för vissa preparat.
Min pappa blev sedemera opererad. Fick pacemaker insatt men eftersom njurarna var utslagna så satte de endast lokalbedövning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback