Melodifestivalen

Den största händelsen för året (näst efter valen den 17 september) går av staplen på lördag i Leksand. Fyra lördagar i rad skall vi sitta bänkade framför tv:n och titta på de 32 olika bidragen i melodifestivalens semifinaler. Sedan är det dags för andra chansen innan.... den Stora Finalen i Globen i Stockholm den 18 mars! Jag kommer inte missa något! 28 bidrag av de tävlande har fått gå den långa vägen tillsammans med massor av andra bidrag. Sedan har fyra bidrag kommit med som jokrar. I år skulle det handla om jokrar som har internationell förankring. Förra året var jokrarna kvinnliga kompositörer. Jokrarnas uppdrag är att täcka upp där de andra bidragen missar. Det tycker jag är ett genialt drag för att öka spänningen kring arrangemanget.
Förra året tävlade Martin Stenmark för Sverige med låten "Las Vegas", jag gillade detta bidrag. Fast jag hade satsat mina pengar (200 kronor) på Nordman inför finalen. Men mitt tips hamnade på sista plats!!! Det kan ju kännas lite surt att vi inte har en garanterad plats i finalen i Grekland. Men samtidigt har det visat sig att de låtar som kvalat in sig i finalen, har fått högre placeringar än de som gått direkt! Så jag tror på att Sverige får en finalplats och en bra placering i omröstningen!
Vem vinner för Sverige då? Jag har ju inte hört låtarna ännu, men kan ju alltid göra en gissning på vilka 10 som kommer till finalen den 18 mars!
Min gissning är:

Semifinal 1:
Electrik Banana Band och Linda Bengtzing
Andra chansen:
Anna Sahlene och Andreas Johnsson

19/2
Det känns som om det var en helt okej gissning som jag kom med. De som gick till final var Bengtzing och Johnsson. Till andra chansen Elektric Banana Band och otippade Magnus Bäckström (ingen låt som jag gillade) Hannah Graafs låt gillade jag och tycker att den borde fått en bättre placering!

Semifinal 2:
Niklas Wahlgren och Magnus Carlsson
Andra chansen:
Östen med resten och Kikki Danielsson

25/2
Av de bidrag som kom på de första fyra placeringarna, gissade jag rätt på tre. Det var skickligt gjort!
Kikki var en värdig vinnare. Hon lyste i kväll! Magnus Carlsson hade en bra låt och proffsigt framförande. Han lärde sig nog en hel del under Alcazareran. Att Niklas Wahlgren skulle komma med hade jag med som säkert stalltips! Han kommer med till Globen! Hans låt var bra och stack ut i sin enkelhet. Han förmedlade även att han kände starkt för låten - det gjorde den till en vinnare!  Men under hans framförande kom jag att tänka på ett avsnitt i den amerikanska komediserien "Vänner". Det var när Ross hade prövat att bleka tänderna.... lite väl mycket!
Sedan Velvet... ännu en mager tjej som åmar sig i minimala kläder... Ja, det är väl ingen man minns efteråt. Den hittills starkaste låten tycker jag Andreas Johnsson har framfört.
Sedan tyckte jag nog att Sonyas låt "Etymon" var väldigt lik den låt som Boson tävlade med för två år sedan "Efaristo"... Ingela "Pling" har ju skrivit texten till båda...
Semifinal 3:
Jessica Folcker och Patrik Isaksson
Andra chansen:
Kayo och Gregor

Ett totalt misslyckande från min sida! Bland de fyra första tippade jag rätt på en. Oj, oj... Men vem hade egentligen trott på Elysie och The Pudles på dessa platser? Fast jag måste ändå säga att jag tyckte att det var kul att de kom dit.. Jessica Anderssons scenshow - jäsp! Folckers klänning - hjälp! Kayos låt - Z Z Z ...
Mitt tips om Gregor stämde dessvärre inte - han kom på sista plats. Fast jag tyckte att det var riktigt underhållande. En annan som jag tycker är underhållande är Lena Philipsson. Idag var hon lysande! Hon har en sådan ironisk och torr humor som jag fattar och skrattar med i! Visst är hon kaxig och vågar ta plats - det är häftigt! Sist av allt för dagen skall jag avslöja mig... Jag skrattar även åt Jürgen!


Semifinal 4:
Roger Pontare och Carola (naturligtvis)
Andra chansen:
Rednex och Sandra Dahlberg

De som går vidare från Andra chansen:
Rednex och Anna Sahlene

Fast det vore ju roligt ifall Björn Kjellman gick vidare. Det skall bli kul sedan och se ifall jag får något rätt på vilka jag tror kommer gå vidare. Om man ser på hur det gick för mig förra året så är det ju tveksamt!

12/3
Hoppsan! Björn Kjellman gick direkt till final - det var roligt! Jag var på teater i Göteborg igår kväll så jag såg inte den fjärde semifinalen. Men naturligtvis spelade jag in den och skall se på den senare i veckan!
De som gick vidare från andra chansen var ju Magnus Bäcklund och Rednex. Mina gissningar om vilka som skulle vara högst placerade i varje delfinal har stämt reltivt bra. Däremot har jag lvarit ite sämre på att gissa vilka 10 bidrag som skulle komma till Globen.
Vem kommer vinna i Globen då?...... Jag tror att det kommer stå mellan Carola och Andreas Johnson! De lockar till sig olika röster, så det beror på vem som lockar flest! Carolas låt var ju inte den starkaste, men hon gör det bästa framförandet!

Kommentarer
Postat av: Karin Engdahl

Ja visst är det underbart med Melodifestivalen. Dina gissningar är fullt rimliga. Det ska bli intressant att höra Carolas låt. Jag funderar på vad som passar bäst; chips eller ostbågar under tiden man tittar?

2006-02-17 @ 21:29:11
Postat av: Louise

Ostbågar - absolut!

2006-02-18 @ 14:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback