Bussresa

Idag har jag varit med Barn- och utbildningsnämnden på bussresa för att se på grundskolor, förskolor och eventuellt kommande skolor. Vi har fått presenterat för oss var kommande byggnationer planeras för att ge en översiktsbild över var skolor/förskolor kan komma att behövas. Det har varit en bra diskussion och trevligt att bli rundguidad i sin egen hemstad.


Men jag reagerar kraftigt på att de kunniga på området hela tiden pratar om att spränga, jämna ut och riva befintliga hus. Aldrig någonsin möts jag av en diskussion om att anpassa byggandet till hur omgivningarna ser ut. Aldrig någonsin hör jag att 100 år gamla hus ska finnas kvar i ett nybyggnadsområde. Vi såg ett jättegulligt torp idag som de kunniga sade att man kunde riva för att bygga en förskola där. Detta trots att det var hur mycket mark som helst runt om. Vid ett annat ställe skulle man behöva spränga för att få en jämn mark.
Jag anser att man på sikt riskerar att skapa ett historielöst samhälle och man spränger bort vårt kulturlandskap. Det som gör Bohuslän till vad Bohuslän är. Vill man bygga plant, ja då får man väl bygga på Peneplanet då!!! 
Det är ju så charmigt att se den traditionella bohuslänska bebyggelsen. När jag snart om några dagar åker igenom Alperna och ser den österrikiska bebyggelsen så ser jag att de byggt husen i kraftiga lutningar. Det är en del av landskapet. Varför kan inte vi klara det här? Just nu spränger man i berget bredvid mitt hus just för bebyggelse. Aldrig någonsin kommer man få tillbaka det berget igen! För mig låter det helt vrickat!

Men under dagens resa så besökte jag även den grundskola som jag gick mina 6 första år i skolan. Vilken nostalgi det var att få gå in i det klassrum som jag gick första året i skolan. Dessvärre kändes det som om tiden stått stilla där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback