ett kommunfullmäktige för kvinnor?



Jag sitter just nu på Uddevalla kommunfullmäktige. Vi har 61 ledamöter i plenum och en talarstol. Vill jag säga något, komplettera debatten med egna ord, egna funderingar måste jag begära ordet, vänta på min tur. När mitt namn ropas upp ska man gå cirka 20 meter inför alla väntande människor och sedan säga mina ord gömd bakom en enorm talarstol där bara min näsa syns. Hade jag fått bestämma över hur ett kommunfullmäktig skulle vara utformad så hade det inte sett ut på samma sätt.

Formen för kommunfullmäktige skapades för länge sedan, innan kvinnor hade tillträde till de politiska beslutsrummen. När sedan kvinnor kom in i politiken ändrades inte strukturen för mötesformen utan alla arbetade vidare på samma sätt. Men alla borde vara överens om att talarstolen är ett typiskt manligt redskap. Dessutom har de allra flesta jämförelser visat på att det är män som tar den allra största talartiden. Hur kan jämställdhet och det demokratiska intresset öka när det är en så sned könsfördelning i talarutrymmet? Och även intresset för att delta i vår gemensamma demokrati öka. Det är aktuellt just då endast 2 procent av svenska befolkningen är med i ett politiskt parti.

Hur hade det sett ut om kvinnor hade skapat ett kommunfullmäktige för kvinnor? Vad hade skillnaden varit? Vi kan vara säkra på att det hade varit en stor skillnad. Se bara på de informella mötesstrukturerna hos kvinnor och hos män. Generellt kan man säga att kvinnors möten sker i dialog och delaktighet medan männens möten sker i rapportering och konstruktiva lösningar. Skillnaden i status på dessa olika mötesformer är något att fundera över liksom skillnaden i demokrati och deltagande.

Kvinnors deltagande skulle kunna underlättas om man ändrar mötesformer och tider. Några förslag bland många är bikupor, förberedande småmöten, demokratiska mötesformer som ”Open space” eller framtidsverkstäder där fler får komma till tals. En annan viktig aspekt är tidpunkten för möten. Med en tydlig början och en tydlig sluttid innebär att alla, kvinnor liksom män, kan planera för när man hämtar sina barn på förskolan eller skolan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback