Mitt Sverige om 20 år


17 dagar kvar till valet. Det är ett oerhört viktigt val! Men av olika anledningar är jag inte med i detta valet. För första gången sedan jag gick med som 23 åring så står jag vid sidan av och betraktar en valrörelse.

I morse såg jag en debatt mellan Maria Larsson och vår underbara Ylva Johansson. Jag har alltid beundrat henne utifrån hennes kunskap, saklighet och tydlighet. Men jag var trots allt lite besviken idag när jag knäppte av tv:n. För debatten hade inte klartgjort något för tv-tittarna. Det hade blivit ett jytter av detaljer som ingen egentligen kunde följa med i.

Satsningen på äldreomsorgen hur många fler timmar skulle vårdtagarna få?

 

Likadant är det i dagens Expressen. S säger att de kommer skapa 100 000 nya jobb med den rödgröna politiken. Anders Borg kontrar och säger att det kommer försvinna 25 000 jobb i stället. Vad innebär det egentligen för alla arbetstagare? Hur mycket sanning ligger i det påståendet? De olika blockens fokusering på varandras politik skapar ingen trygghet för väljarna. De vill veta var man är på väg.

 

Jag skulle vilja se frågan: Hur ser ditt Sverige ut om 20 år. Och få ett öppenhjärtigt svar från framstående partiföreträdare. Då först ser väljaren vart alla partier är på väg!

 

Om jag skulle få frågan skulle jag försöka svara:

Jag vill ha en skattefinansierad välfärd även i framtiden och det vill jag ha på grund av flera olika anledningar.

 

1                                        Trygghet

Ska ett samhälle utvecklas måste vi känna gemensam trygghet och tillit. Tryggheten är grunden för att varje invånare ska våga utmana sig själv. Från det att man föds måste vi ha en trygg sjukvård, barnomsorg och skola. Vi ska ha en aktiv fritid. Sent i livet ska vi ha en trygg äldrevård. Allt detta finansieras av våra gemensamma skattepengar. Då är det viktigt att alla pengar som vi gemensamt betalar in går till just dessa saker. Inte till pengar i företagarens fickor. För mig är det att sno pengar från varje skattebetalare.

2                                        Livslångt lärande

I Sverige om 20 år har vi möjlighet att gå i världen bästa skola. Var ligger den, kanske någon undrar? Jo, den ligger i just din kommun, i din kommundel! För var vi än går så är skolan lika bra. Det garanterar vi genom bra lärarutbildning, bra personaltäthet. Tydliga regler och gränser för hur den sociala samvaron ska vara. Förskolorna har åter igen fått tillbaka sitt höga anseende och även borgerliga politiker inser hur bra just den barnomsorgsformen är. Skolan arbetar med kunskapsförmedling och kunskapsinhämtning. Och de elever som behöver stöd kommer att få arbeta i mindre grupper. Efter gymnasiet kommer de som vill kunna gå vidare till högre studier och vi kan åter säga: Vi konkurrerar med kunskap och inte låga löner. För detta behövs våra allmänna medel för att kunna satsa på skolan

3              Arbete

vi kommer ha en rörlig arbetsmarknad om 20 år. EU-samarbetet kommer innebära att rörligheten ökas för varje år. Det är positivt! Det är bra för människor att inse att Sverige är en del av något mycket större. Det ökar kreativiteten hos människor. Men vi kommer ha en stor fördel jämfört med många andra länder. Vi har en trygg personal som vill och vågar, vi har människor som är anställningsbara eftersom de har gått i världens bästa skola. Och vi har enorma möjligheter att bygga företag eftersom vi genom alla nya svenskar har broar till världens alla länder!


Kommentarer
Postat av: Josefin Redin

Härligt Louise! Dock ledsen över att jag inte kan kryssa ditt namn!

2010-09-02 @ 18:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback