Modern sjukvård…

(Vill poängtera att jag inte vet när jag var sjukskriven senast...)


Jag har idag varit sjuk i sju dagar. Enligt min arbetsgivare måste jag nu komma med bevis att jag är sjuk för att få ut någon sjuklön. Därför ringde jag idag till min vårdcentral.

Jag visste att de öppnade kl 08.00 men ville lämna barnen till fritis innan jag ringde. Därför slog jag numret först 08.15! Dumt gjort! Som många moderna vårdcentraler har de en uppringningstjänst som heter TeleQ. En vänlig röst berättade i telefonen att de hade en ledig tid ca 09.55 som jag kunde boka. Sagt och gjort jag tryckte 1:or i önskad mängd och lade sedan på. 10:12 ringde min vårdcentral upp mig med en besvärad sjuksköterska i luren.

Jag förklarade mitt ärende snabbt. Jag hade veckan innan ringt dem och berättat att jag haft 40 graders feber i tre dagar med tillhörande monsterhuvudvärk och trötthet. Då hade tipset varit att det nog var influensa jag drabbats av vilket inte behandlas. Jag sade att nu var nog febern borta, men jag har enorm hosta med knaster i luftrören och en enorm matthet.

-          Jo, sade hon i luren, får du inte sova för din hosta så blir man ju trött. (jasså???)

Men så beklagade hon och sade att alla läkartider för dagen var ju slut. Men om jag ville kunde de skriva ut hostmedicin åt mig och skicka receptet till apoteket. (Om det nu är så lätt att skriva ut hostmedicin så undrar jag varför det ligger på recept?) Jag som hostat lungorna av mig i flera dagar nu tyckte ändå att det var bra att få någon lindring.

-          Men, sade jag och var ovanligt grinig, jag tycker att det är konstigt att jag som ringer kvart över åtta, får en uppringningstid 09.55, inte kan få en läkartid idag! I morgon måste jag ha ett läkarintyg på att jag är dålig!

-          Vill du träffa en läkare så kan jag boka in dig på akutjouren efter kl 17.00. Men de kan inte sjukskriva!

-          Kan de inte sjukskriva mig om jag kommer dit för att jag behöver ett läkarintyg, frågar jag? Vad ska jag då dit och göra? Då måste jag ju ändå gå till er i morgon!!!

-          Okej, då bokar jag inte in dig. Vi har dessvärre också en läkare som är sjuk här så det göra tt tiderna tog fort slut. Men ring i morgon prick klockan 8! Det är många samtal som hinner ringas mellan 08.00 och 08:15.

Jag lovade att ringa på sekunden 08:00 i morgon bitti. Men nu står jag med nästa dilemma.

Jag ska ringa i morgon klockan 8:ish. Då kommer den vänliga rösten ge mig en tid för uppringning. Den kommer jag tacka ja till och invänta att få boka läkartid. Har jag tur så får jag en läkartid i morgon eftermiddag…

Sedan är det ju mötet med läkaren som är svårt. Tänk om han säger till mig:

-          Nej du lilla Louise, du är allt en sillmjölke som inte gått till jobbet idag. Du är frisk som en nötkärna!

-          Nej, nej, svarar jag, jag är sjuk, Host host! Prosit!

-          Icke sa Nicke, sa läkaren, lite hosta har ingen dött av (fast det vet jag att det har gjort!)

Då står jag där som en simulant. Utan sjukskrivning, med hosta och rasselrossel i halsen! Hur gör jag då? Ska jag åka till jobbet klockan 8 och invänta samtal och läkartid därifrån. Utifall jag anses vara frisk! Eller ska jag ta en semesterdag så att jag är hemma lagligt? Men då är problemet att det ska ju alltid ansökas om det i förhand – inte i efterhand. Dessutom begriper jag inte hur kommunens tidsrapporteringssystem fungerar så det blir också krångligt..

Nu sitter jag här med tät näsa, svett längs ryggraden, ingen matlust och hosta. Det känns som om jag gör fel hur jag än gör! Hjälp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback