att blogga

En god vän frågade mig häromdagen: -Varför bloggas det så mycket i Sverige idag? Jag och många med mig har skaffat sig en blogg. På denna blogg kan jag skriva om precis allt möjligt - allt som faller mig in. Det är en direkt länk till läsare vad jag tycker och står för, utan att ha blivit filtrerad. Visst är journalistens vassa penna en viktig punkt i informationssamhället - men det är även viktigt att få berätta själv vad man tycker utan att bli avbruten. Det är jättekul att skriva och ju mer jag skriver desto mer vill jag skriva. Det är som ett gift....
Men varför skall man ha en blogg, vad är syftet, vem är egentligen intresserad av att läsa all smörja som läggs ut. Är Bloggen viktig för framtiden? Är bloggen en del av framtidens arbetsredskap för att få ut sina åsikter? Eller är bloggen ytterligare ett forum där människor utelämnas på samma sätt som de görs i dagens förnedrings-TV genom dokusåpor? För visst blir det motsättningar mellan de människor som värnar om den lilla människans integritet och de som lämnar ut hela sitt liv på Internet, för världen att beskåda!
Jag vet inte vilken betydelse bloggen har. Kanske är det en fluga som snart är borta, eller så blir den lika vardaglig som mailen är idag. Jag vet bara att jag mår bra av att skriva. Jag rensar mina tankar genom att formulera dem i ord och sedan är jag redo för nytt.

Kommentarer
Postat av: Karin Engdahl

Hej!

Jag tycker att du resonerar klokt. Jag förstår att det blir som ett gift att "blogga". Det kan också bli ett gift att läsa andras bloggar. Ävenom man känt varandra länge så lär man sig mer om en människa genom att läsa dens blogg. Ungefär som att man inte kan veta något om någon förään man vandrat en mil i deras skor. (Eller hur det nu var)
Tack för intressant läsning!

Karin

2005-11-17 @ 21:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback