Barnomsorg

Idag hade M, Fp, C och Kd en gemensam insändare i Bohusläningen som handlade om barnomsorgen. De vill ha större valfrihet - naturligtvis! Nu driver de hårt visionen om att privata dagmammor skulle vara ett bra utbud för invånarna i Uddevalla Kommun. Om det är så eller inte vet jag inte - men jag är skeptisk! Tendensen i Sverige i dag är att allt fler föräldrar söker sig profilerade klasser och skolor. Allt för att kunna få sig en slags varudeklaration, över vad barnen lär sig i skolan! Därför är det många föräldrar som söker sig till olika pedagogiska inriktningar i förskolan - utan att  många egentligen vet vad den pedagogiska inriktningen står för! Detta är tendensen i samhället!
Jag är själv småbarnsmamma och känner själv att det är viktigt för mig att veta vad mina barn är med om, vad förskolan lägger fokus på och att det inte handlar om förvaring för barnen. Jag vill att barnen skall få vara i en pedagogiskt utvecklad miljö! Med den nya skollagen som är på gång, kommer även skolverket sätta den pedagogiska verksamheten på förskolan i centrum - förslaget är att förskolan skall bli en egen skolform! Men motsätter då detta att vi har privata dagmammor? Nej, egentligen inte! Det är inte anställningsformen som är det viktiga för mig. Det viktiga är vad vi skulle kunna kräva av en privat dagmamma! I Österåker har de satt ett pris på barnen som dagmamman får. Denna summa skall täcka allt! Dagmamman är sin egen intagningsnämnd, kompetensutbildare, rektor etc. och där tycker jag inte att det verkar okej! Som privat dagbarnvårdare har de inte heller reglerat arbetstidsavtal och hur är det med vikarier? Men skulle vi kunna garantera familjerna att vi har en rektor kopplad till barnomsorgen, ha en pool med vikarier, reglerad arbetsstid (vilket är viktigt för att vårdaren skall vara utvilad och orka med arbetet) se till att vi har dagbarnvårdare med adekvat utbildning etc. Ja, då skulle jag kunna tänka mig att diskutera frågan. Men så seriösa har inte dagens insändarskrivare varit! Nej, det är den vanliga retoriken som känns ofantligt trist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback