Språk

24118-8Jag gillar språk - alla former av det! Men allra mest gillar jag det icke verbala språket. Det som man aldrig kan klarlägga helt och hållet, utan det talar till det subtila och till det omedvetna! Vad är det otalade språket kanske man undrar? Ja, det är ju faktiskt allt det språk som just är stumt! En av dessa, är kroppsspråket. Det använder man sig mycket av i teaterns värld, men det är ju även bra att veta vilka signaler man sänder i andra lägen! Ibland kan jag komma på mig själv att hålla en mycket låst och blockerad position när jag lyssnar på ett inlägg från oppositionens sida. Det kan ju tjäna sina syften ibland.. men inta alltid bra. Men att använda sig av kroppspråket som signalsystem är bra. Genom att jag använder mig av en aktiv kroppshållning så aktiverar jag även sinnena och jag blir vaken.
Men ett annat "vetenskapligt" språk som jag tycker är spännande är grafologin - handstilens psykologi! Jag har precis läst en bok om detta och det var jättespännande. Genom att läsa denna bok och jämföra med min egen handstil så kunde jag helt plötsligt förstå vem jag var! Och faktskt..... jag är precis sådär normal som jag alltid strävat efter att inte vara!!! Mina bokstäver i min handstil håller i snitt tre millimeters höjd som de flestas bokstäver. Men sedan fanns det faktiskt godbitar i min enkla handstil som stack ut något. Jag kan sammanfatta min handstil som enkel - utan utsmyckning, Lutningen är oregelbunden, jag skriver snabbt med en vid, utsträckt stil.
Man kan ju undra om det går att utläsa något ur detta men det gör det enligt denna "vetenskap". för att ta några exempel ur min enkla personlighet så är jag:
positiva egenskaper
Ivrig, initiativrik, har kombinationsförmåga, snabb uppfattning, sorglös, livfull,utåtriktad, strävsam, expansionsbehov, målmedveten, generös, sensibel, obunden och så vidare...
mindre positiva egenskaper
obetänksam, otålig, slarvig, ytlig, flyktig, ombytlig, orolig, nervös, vankelmodig med mera........

På de mindre positiva sidorna fanns många fler exempel, i alla fall några. Men det är dumt att lägga fokus på det dåliga!
En undersökning bland gymnsieungdomar som publiserats i dagarna sade att vår svenskhet sitter i språket. Jag håller med att det ligger en sanning i det, men frågan är dock för mig - vilket av alla våra språk?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback