Ohälsan i Sverige

Problemet med ohälsa i Sverige är stort! Allt fler människor får utmattningssyndrom och blir borta från yrkesliv långa perioder. Vi kan bara gissa hur detta påverkar familjerna som drabbas av det!
Vad den ökade ohälsan beror på spekuleras det mycket kring, både bland dem som tror på sjukdomstillståndet och bland dem som menar att det bara är påhitt! Men jag tror på det! Jag är övertygad om att vi idag utsätts för alltför mycket stress som påverkar oss negativt. Jag kände av det själv senast i våras, när hela mitt jag fylldes av svarta, negaitiva tankar. Men jag backade i tid!
I Sverige i dag har vi valfrihet och vi skall vara flexibla. Och det kanske är bra? Men är det inte lätt att vi förlorar något på kuppen? I valfrihetens tid - kan vi kanske missa enkelheten. I flexibilitetens tidevarv - kanske vi missar långsiktighet och trygghet. För visst kostar det på att alltid stå i startblocken för att testa något nytt. Yrkeslivet borde väl vara som ett träningspass. Först värmer vi upp, sedan kör grundfys i kvantitetsträning, sist lägger vi kvalitetsträningen med spikskorna på!
Vi vet inte vad som påverkar ohälsan mest, men sannorligt handlar det nog om många faktorer. Men en stor faktor är naturligtvis trygghet. Tryggheten i att veta om man kan försörja sig och sin familj i morgon. Därför har man i Sverige talat om att kunna ha arbetstidsförkortning för att kunna minska ohälsan och långa sjukskrivningar. Inom vissa områden har detta kunnat lösas. Till exempel genom 3:3 systemet! Därför rimmar det illa att man nu på olika håll försöker få upp årsarbetstiden för vissa lärargrupper. Om man på vissa håll försöker få ner arbetstiden, kan man väl inte inom samma kommun försöka få upp den på andra håll? Varför skall dessa gå upp i arbetstid? - jo, för att öka valfrihet och flexibiliteten!
Jag är skeptisk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback