S-kongressen

NEJ! Jag vill inte införa nationella prov från årskurs 3! NEJ! Jag vill inte utsätta nioåringar för att behöva via prov visa om de duger! Det är jätteviktigt att eleverna i våra skolor får den bästa möjliga skolgång. Det är viktigt att de går ut skolan med förutsättnigar att kunna gå vidare i studier. Men då måste vi angripa skolproblem från rätt håll!
Jag såg just på 21-nyheterna på SVT som rapporterade från S-kongressen i Malmö. Där håller man i skrivandets stund på att debattera skolan och kunskapstester. Det är oerhört viktigt med fokus på skolan. Det är viktigt nu och det är viktigt för vår framtid! Men jag tror att det skulle vara olyckligt att fastna i tron att ett nationellt prov i tredje klass skulle lösa några problem. Det viktiga är att ge elever förutsättningar för en bra skolgång. Att värna om vikten av utbildad personal under alla stadier, från förskolan till vuxenutbildning! Ni som är anhängare av tidiga nationella prov, vad vill ni med dem? Är det rätt användna resurser att kontrollera om eleverna kan, framför att faktiskt fokusera på att lära ut?

1 november
Vilken lättnad att S-kongressen sade nej till att testa nioåringarna i nationella prov. Av våra motståndare kommer vi nog få höra att vi är fega, saknar visioner och är allmänna motståndare till förändring. Det kan jag ta! Det är så att utvecklingen snurrar fyra gånger så snabbt i världen jämfört med hur skolan utvecklas. Det är naturligtvis inte bra om skolan inte hänger med i utvecklingen. Men samtidigt undrar jag - hur mycket press skall vi lägga på våra barn? Redan idag signalerar alla varningssystem att stressen i samhället är största faran i kampen mot ohälsa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback