Barnomsorg i Uddevalla

180 barn i kö till barnomsorgen i Uddevalla.
För en månad sedan fick jag precenterat att vi hade 160 barn i kö till barnomsorgen, detta har nu ökat till 180 barn. Till dessa skall vi nu hitta platser på ett sätt som inte belastar vår budget i Barn och utbildningsnämnden. Det är ingen lätt uppgift - tro mig!
180 barn väntar på placering, deras föräldrar väntar på att få svar om de kan planera inför jobb, studier etc nästa termin. Arbetsgivarna vill ha tillbaka sina arbetstagare, föräldraförsäkringsdagarna är slut och det enda vi idag kan säga är att vi jobbar på att hitta en lösning.
Rent spontant vill jag säga: - låt oss bygga nya förskolor! Men det kostar mycket och vi får ingen utökad ram. Men det hade vi nog gjort om det inte hade varit så otroligt många barn i kön. Men nu spekuleras det i den ena åtgärden värre än den andra. Barn är inte barn, utan procentsatser av en full placering. Jag kan känna mig trygg i att jag lägger mitt fokus på de barn som går hela dagar, varje vecka, hela året runt. Men ett barn som går 15 timmar i veckan kan ju snabbt bli ett heltidsbarn - hur gör vi då?

Men varför visste vi inte att dessa barnen var på väg? Mödravårdspersonalen säger att de rapporterat in alla gravida, sedan har det ju tagit nära två år innan barnen dyker upp i våra register. Var tog den rapporteringen vägen. Det är mycket märkligt då vi för ett år sedan fick förslag på att lägga ner olika förskolor i Uddevalla.

Nej, det är en besvärlig situation och detta skall jag vara med och finna en lösning på - den dag i månaden då jag är politiker. Men jag hoppas att vi finner en lösning som fungerar så att barnen och föräldrarna får en bra barnomsorg och känner sig trygga! Tack vare att vi har antagit "barn-check listan" så vet jag att vi kommer ta beslut utifrån barnens bästa! Eller i alla fall möjligaste mån?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback