jämställdhet.

"En kvinna bör, i synnerhet om hon har oturen att kunna något, dölja det så gott hon kan"  ett citat av Jane Austen 1775-1817. Detta är en mening som jag tror att alla kvinnor har kunnat skriva, eller skriva under, sedan dess. Vi lever i ett mansdominerat samhälle där män ofta sätts som norm. Vi kan se det i företagsvärlden, inom föreningslivet, på topptjänster inom det offentliga. Vi som inte är män är vana vid det och reagerar allför sällan.
Men ändå... visst känns det som om andra vindar börjar blåsa? Visst börjar det dyka upp fler kvinnliga toppchefer, företagsledare, föreningsledare! Jag som yngre kvinnlig fritidspolitiker kan se många kvinnliga förebilder inom politiken. Här om dagen mötte jag presidierna i HSN 6 och 8. Det var nästan bara kvinnor där, så visst har strukturerna börjat förändras. Jag upplever aldrig att jag förväntas dölja det jag kan. Tvärtom uppskattas mina kunskaper i diskussionen. Visst har det hänt - många gånger, och visst händer det att jag blir klappad på huvudet, nypt i kinderna, avbruten mitt i en mening och bagatelliserad. Men då reagerar jag, blir arg och säger ifrån. Jag har börjat lära mig att inte acceptera det beteendet!  För jag tror även att de två olika könsbundna relationsstrukturerna börjar att förändras. Att männens relationssturktur inte längre ser ut som en pyramid och att kvinnornas cirkel börjar få hörn. Detta innebär - tror jag  - att vi lättare accepterar en annan samhällsstruktur där jämställdhet börjar att råda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback