Vi har jobbat tillsammans för en bättre skola i Uddevalla

Nina Andersson (c) skriver i en debattartikel i Bohusläningen 15/2 om att ge mer makt åt lärare och elever för att få en bättre skola. Vi vet att det är ett nationellt problem med att alltför många elever går ur skolan utan godkända betyg i sina kärnämnen. Hur vi skall komma till rätta med detta diskuteras och argumenteras livligt. Vi har alla en föreställning om hur den goda skolan ser ut! Sällan är vi överens.

Det som ändå samlat Uddevallas barn- och utbildningsnämnds ledamöter under de två senaste åren är idén om att delegera ansvar längre ut i organisationen. Detta nya resursfördelningssystem har vi aktivt och enat arbetat med i nämnden. Politiker från de partier som finns representerade i nämnden och förvaltningens tjänstemän har i arbetsgrupper och referensgrupper har arbetat fram underlag till den organisationsförändring som är på gång.

Det är kanske en smula märkligt att just Nina Andersson ställer frågor rörande elevinflytandet i skolan. Barn- och utbildningsnämnden tillsatte nämligen i höstas en arbetsgrupp som skulle arbeta med elevinflytande. Den politiska styrgruppen består av Louise Persson (s), Marie Lundström (v), Johan Viktorsson (m) och just Nina Andersson (c). Därför bör ju Andersson mer än någon annan ha både kunskap kring frågorna och känna ett personligt ansvar för utvecklingen. Uppdraget som gruppen fick var att öka elevernas inflytande över sin skola och sitt lärande. Hur gruppen skall gå till väga är inte klart utan den letar efter de goda exemplen som faktiskt finns på skolorna, ute i verksamheterna. Av 55 kommuner i Västsverige som fick erbjudande om att vara med i ett projekt ”inflytande för alla” som Myndigheten för skolutveckling håller i, så blev Uddevalla Kommun med Norgårdenskolan uttagen som en av tre kommuner. Vi har fått en utförlig presentation om hur just Norgården arbetar med elevinflytande. Efter det är vi övertygande om att deras struktur för elevinflytande är bärande för elevers faktiska inflytande. Den individuella utvecklingsplanen som alla kommunala skolor i Uddevalla kommun arbetar med hjälper även till att se till varje barn.

För att ge varje skola en möjlighet att visa upp sina egna unika förutsättningar har vi uppmuntrat verksamheterna till att ta fram skol- och klassprofiler. Vi har sett det som positivt att skolorna kunnat visa upp sina egna unika förutsättningar och intressen. Detta har varit till gagn både för verksamheten själv som kunnat öka fokus på vad de själva är bra på. Men även för elever och föräldrar som fått en ökad insyn i skolans verksamhet. För att underlätta för de elever som valt skola utifrån intresse har vi även förändrat skolskjutsreglerna – så långt ekonomin gett möjlighet till!

Vi har bra relation till de fristående skolor som finns i Uddevalla. Vi anser att de fristående skolorna är ett bra komplement till den kommunala verksamheten. Men att som Andersson påstår att de fristående skolorna generellt är överlägsna de kommunala saknar all grund. Förvisso är betygen på friskolorna något högre, men inte alls så mycket som man ofta vill göra gällande. På de fristående skolorna är 93 procent av eleverna kvalificerade för att börja på gymnasiet. På de kommunala skolorna är siffran 90 procent. Det skall då sägas att de fristående skolorna utanför storstäderna utgör en mycket liten del av den totala verksamheten. Dessutom har de ytterst få elever med asyl eller utomnordisk bakgrund. Vad som är mer anmärkningsvärt är att fristående skolor enligt skolverket har en lägre lärartäthet och att andelen behöriga lärare är skrämmande låga 65 procent. Det kan jämföras med att samma siffra vid de kommunala skolorna i Uddevalla är 90 procent! Skillnaden är inte så stor vilket Nina Andersson vill påskina!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback