Jan Andersson

Igår följde jag Jag Andersson runt på Östrabo 2. Han besökte två klasser och pratade EU-politik med dem. Jag som själv är en EU-anhängare tyckte att han gjorde en mycket professionell framställning av europapolitiken och en väl underbyggd argumentation om varför det är viktigt med den europeiska unionen. Sedan fanns det naturligtvis ställen där han öppnade upp för kritiska frågor, tyvärr nappade inte ungdomarna på betet alla gånger. Att det inte bara finns fördelar med öppna gränser det vet och förstår vi alla. Men en aktiv lyssnare kanske hade ställt frågan: Vad är fördelarna?
Däremot fick Jan Andersson svara på tuffa frågor från eleverna ur transportprogrammet åk3. En elev räckte upp handen och frågade Jan andersson: Kan du definiera terrorism? "Terrorism, då menar jag bombarna i Barcelona, eller i Londons tunnelbana.. Som dödar oskyldiga civila" Men eleven framhärdade: Är Bush en terrorist? Det svarade Andersson att han inte tyckte.

Det är alltid spännande att få följa med en sådan här högt uppsatt politiker. Jag fascineras alltid över hur lugna och avspända de är i det enskilda samtalet innan. För att sedan kunna gå in och kunna hålla en väl strukturerad och fokuserad föredragning. Efteråt är de lika lugna och avspända igen. Jag vet ju hur spänd jag är inför varje presentation! Jan Andersson var en kul kille som hade många anekdoter och berättelser på lager.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback