förändrad nämnd...

Jag har suttit i BUN i många år. Närmare 8 år tror jag att det är… När den nya majoriteten tillträdde blev det en markant förändrad stämning i nämnden. Genom den politiska viljan att snabbt förändra den politiska kartan blev snabbt det en hård diskussion med viss respektlöshet. Det började på ett lätt raljerande sätt med viss humor men snart urartade hela bemötandet och nämnden blev ett kaos. Det var inte bara politiker som hanterade varnadra illa. Det blev även en utsatthet för tjänstemän och fackliga företrädare.

Ofta på nämnden satt kommunalråden med och blev chockerade över frustrationen och ilskan i rummet. Klimax nåddes väl den nämnden då det tog 1,5 timma att sätta dagordningen. Några tjänstemän rapporterade till sitt fack vilket resulterade i att SKTF gjorde en anmälan till arbetsmiljöverket.

 

Men BUN ändrades genom ett beslut i kommunfullmäktige. Alliansen och socialdemokraterna beslutade att minska nämndens storlek från 13 personer till endast sju. Jag gillade inte minskningen av nämnden. Jag tyckte att det var inskränkning av demokratin. Men efter omröstning inom S så valde vi att stödja förslaget om att minska nämnden. 1 augusti 2009 startade vi upp igen efter sommaruppehållet och då var vi endast 7 ledamöter. Tre partier som tidigare var med i BUN satt inte längre med i rummet. Efter 6 månader har jag nu sett att effekten av beslutet var gynnsamt. Det är trevligt att gå till nämnden igen. Även tjänstemännen signalerar att de inte längre har ont i magen för att behöva besöka nämnden.

 

Just nu sitter jag på nämnden igen och har besök av ordförande för SKTF. Hon är mycket nöjd över resultatet. Politiken tog sitt ansvar och gjorde förändring i en hopplös arbetssituation. Men som hon trycker på… det är inte en persons fel. Alla bar vi på ett ansvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback