Besök av Jan Eliasson


Idag har jag pratat med Jan Eliasson och även lyssnat när han pratat om vår globala värld. Han är oerhört trevlig att lyssna till och han är så duktig på att komma med formuleringar som målar upp det han beskriver. Hans ord för vad vi behöver för att utvcklas var:
"Vi behöver både rötter och vingar. Utan rötter blir du lealös och utan vingar fantasilös"

Något som Jan Eliasson jobbat aktivt för var att lyfta in Sverige i världen men även att lyfta in Världen i Sverige. Om vi inte förstår vår omvärld är det svårt att förstå de föränringar som sker inom landet heller, menade Jan Eliasson idag när han pratade inför en fullsatt aula på Sinclair idag den 17 maj.

Jan Eliasson talade mycket om globaliseringens fördelar men även om de sämre delarna av en öppnare värld så som kriminalitet osv. Men om vi arbetar aktivt för att de bra sidorna utvecklas så får vi en bättre värld. Våra nya svenskar ger oss en enorm chans att bygga broar till andra kulturer och länder poängterade Jan Eliasson. När Jan Eliasson pratade började jag fundera över vilken dom Sverige kommer att få efter vår flyktingmottagning i början av 90-talet. Gav vi alla dessa människor som flydde från krigets fasor på Balkan ett värdigt mottagande? Gav vi dem en chans att läka sina sår? Jag bodde nära en flyktinganläggning 1992 och det såg inte värdigt ut.. det slår mig mer och mer.

Det var en oerhört trevlig eftermiddag och många nya funderingar startade. Jag har sökt en distanskurs till hösten om freds och konfliktlösning efter dagens möte hoppas jag verkligen att jag kommer in på den.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag tror det är ett av hans standard citat. Han använde det när jag lyssnade på honom i Gbg för något år sedan också. Men det är bra. Får en att tänka efter.

2010-05-17 @ 19:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback