Alla mina idéer...


Har precis sett filmen om skaparen till facebook. En ganska dysfunktionell person som påminner mig om vissa vänner runt om mig. Men det är så häftigt att se att en person kan skapa ett sådan kreativt forum. Att en person i dag när vi tror att allt redan är uppfunnet lyckas skapa något som berör så många miljoner människor.
Det är häftigt!

Men det jag framförallt faschineras av är när en idé slår rot och sedan genomförs. Själv får jag idéer om vad man skulle kunna skapa varje dag. Det riktigt ploppar upp idéer hos mig flera gånger varje dag. De är natrligtvis inte jämförbara med Facebook. Men det är dock idéer om att skapa något nytt.
Men hos mig stannar de vid just idéer som sedan blir ett tanke som försvann.

Igår ringde jag min kompis Henrik och presenterade "dagens idé". Han skriver böcker vilket jag påbörjat flera gånger.. Jag hade fått en idé om att vi skulle kunna göra en interaktiv brottshistoria på nätet. Att vi via en hemsida låter brottet utveckla sig. Från första kontraktet, till kartläggning av personen/stället, till själva genomförandet. Där skulle det vara utrymme för kommentarer och tips. Men historien skulle "författarna" äga.
Jag pratade om den idén med min bror idag och han kompletterade att det är viktigt att "brottslingarna" hade defekter som tex nojighet, allergier..

Jag bad Henrik fundera på denna idéen och återkomma. Men jag vet att han har redan glömt den. Själv är jag för ostrukturerad för att göra det själv. Min bror sade att jag måste börja fokusera och sätta deadlines för mina projekt. Det låter naturligtvis bra! Men varför ska jag sätta deadlines för saker som sedan bara kommer hamna i Mapp på min dataskärm?
Jag är en mästare på att påbörja saker. Jag får en idé och börjar arbeta med den. Men sedan är det mycket sällan som jag slutför. Varför? Jag tror att det är så enkelt att mina idéer brukar ge mig energi och tro på mig själv. Men när jag väl kommer i avslutningsskedet av genomförandet. Så är det aldrig lika bra i verkligheten som i min fantasi. Och då är det bättre att låta drömmen/idéen leva vidare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback