Hur mycket längre har vi nått?...

Jag såg Schindlers list igår. En läskigt stark film. Scenerna berör verkligen! Skådespelarna lyckas verkligen gestalt sina roller. Min favoritskådespelare Ralph Fiennes gär en strålande rollprestation av den läskige kommendanten på fånglägret.
Men det slog mig när jag såg dramat om Andra världskriget att det var en ganska cynisk utgallring av människor. En cynisk utgallring som sker även idag, om än inte lika brutalt. I mitt parti och i samhället! Vi tror vi har nåtts mycket längre av civilisationen än vi egentligen har!

De judar som skulle gallras ut för att göra plats åt andra i fånglägren delade upp i två grupper. (de sjuka borträknat) Men i Ghetto A fanns de "Nödvändiga" och i Ghetto B fanns de som kunde avvaras. En nödvändig person var tex en metallarbetare. Medan en historiker ansågs vara utan användning.

Men hur är det idag? I Sverige? En lärare får studera i ca 5 år och gå ut i timvikariat och osäkra arbetsvillkor. När det är neddragningar inom offentlig sektor så får lärarna fortsätta arbeta med fler uppgifter och mindre resurser. När det blir neddragningar inom metall... ja, då blir det strejk, statliga åtgärder och subventioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback