Jag skäms…

Jag har flera gånger denna sommar tänkte skriva en text om frustrationen  om att ingenting händer. Nyhetstorkan har varit enorm. Min föresättning om att skriva en ny text varje dag har gått om intet då det är svårt att ha åsikter när inga utspel görs..

Via twitter, facebook, krönikor, nyhetsartiklar och samtal med vänner och bekanta brukar jag få underlag till nya tankegångar och funderingar. Men i sommar har jag nog gått in i en mental dvala.  Inte en enda text har jag kunnat producera…

Men så kom den stora katastrofen i fredags. Förs brisserade en bomb vid regeringsbyggnaden. Strax efter det nämndes det skjutningar vid en ö utanför Oslo. Ganska snart pratades det om att dessa två händelser hängde ihop. Nu, två dagar senare, vet vi mer. Polisen spekulerar i att bomben bara var en sidomanöver för det huvudsakliga dådet. Dödsskjutningarna på Utöya var huvudmålet. Som det ser ut idag åkte en eller två män till ön och kallblodigt sköt ner unga människor som samlats för en vision om ett bättre samhälle. Arbeiderpartiets ungdomsförbund hade anordnat ännu ett sommarläger på ön. Denna ö som norske statsministern Jens Stoltenberg bevistat varje år sedan han själv blev politiskt engagerad. Chocken har inte ens gripit tag i oss ännu efter detta hemska dåd. Chocken är alltför stor att det kommer ta tid innan vi förstår omfattningen av vad som hänt. När sedan vi förstår det kommer många förlamas och mardrömmarna griper in. Det hände nu på ett politiskt ungdomsläger. Var kommer ondskan attackera härnäst? Vart kommer jag våga låta mina barn få åka? Vilka läger kommer kommer vara fredade från detta svarta, onda, hemska?

Jag kommer aldrig önska att nyhetstorkan försvinner. Inte hade jag kunnat ana att minst 92 personer kommer mördas i Oslo. Inte hade jag kunnat tro att nyhetstorkan skulle ersättas av att Amy Winehouse tagit livet av sig i en överdos på lördagseftermiddagen.

Jag längtar tillbaka till veckorna i nyhetstorkans tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback