Sarajevo...

För säkert sjätte gången är jag i Sarajevo. Det är en fantastiskt vacker stad. Jag fick tid över igår vilket är ovanligt och tog en långpromenad längs floden och in i parken. Såg hotellet där prins Franz Ferdinand sov sista natten i livet. Dagen efter föll skottet i Sarajevo. Och första världskriget startade.
Det är märkligt att gå runt som i en levande historiebok.

Det är mycket som händer i Bosnien. Det byggs nya hus på löpande band och de gamla husen göms undan mer och mer. Men fortfarande bär enormt många hus spår av kriget i början av 90-talet. jag ser hur fasade blivit pepprade av kulsprutor. Jag ser översta våningarna i höghusen saknas. Jag ser skyltar om att det är förbjudet att gå in i skogen där trampminor ligger gömda.

Bosnien har enormt stora utmaningar framför sig. Arbetslösheten är runt 50% och skillnanden mellan rik och fattig är ofantlig. Vissa har inte ens råd att köpa en bussbljett. Andra äger flera lyxbilar.
Nu ska jag snart göra mig redo att ta itu med dagen. I dag ska jag jag prata om SSU och S-kvinnor. Hur ser deras förutsättningar ut i dagens politik i Sverige.
Med tanke på att ungdomsarbetslösheten stigit så mycket i Sverige. I oktober var den på över 29% för ungdomar under 25 år. med tanke på det så undrar jag om vi har så mycket att lära ut... Det måste till en diskussion om hur synen på unga i arbetslivet måste förändras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback