Semester...

Har precis kommit hem från en semesterhelg. Vi åkte med bil ner till Malmö i fredags och skulle på lördagen åka till det efterlängtade Tivoli i Köpenhamn. För att resan över till Köpenhamn skulle bli så lugn som möjligt så hade vi bokat tågbiljett över sundet! Vi kom ifrån hotellet i hyfsad tid innan tåget skulle gå. När vi kom till stationen såg vi att det var ett massivt bygge kring området, vilket försenade oss en smula. När vi väl hittat en parkering så ville automaten inte ta mer än 40 kronor (det krävdes ca. 100 för en heldag) Jag skrev upp telefonnumret till vaktbolaget och platsnumret där vi ställt bilen. Sedan skyndade vi oss... när vi kom fram såg vi oroväckande många människor utanför tågcentralen.... Jovisst! Just tågen mot Köpenhamn var inställda resten av dagen pga nedriven kontaktledning! Men det gick i stället bussar! Okej, tänkte vi och ställde oss i den kilometerlånga kön mot bussen. När vi stått i 15 minuter och ingen buss kommit fick vi reda på att de som stod först i kön väntat i minst en timma! Det fanns ingen beredskap för nedrivna kontaktledningar. Ja ja, tänkte vi hurtfriskt, det innebär väl att det inte händer så ofta då! Fast innerst inne hade vi nog gillat om det hänt en annan dag.
Så, vi löste tillbaka biljetten och tog bilen över till Köpenhamn. Jo, det tog ett tag innan vi irrat oss ut ur Malmö. Men det postiva var att vi under irrfärden lyckades passera Turning Torso! Vilket hus... 16 000 kronor för en trerummare känns ju okej... När vi väl hittat en parkering nära Tivoli så kom nästa problem... vi hade inga danska parkeringsmynt... bara sedlar... efter en kvart hade vi dock löst detta lilla problem. Och vi kom fram precis när nöjesparken öppnade! Vi hade en jättefin dag på Tivoli och resan tillbaka gick plättlätt.
Fast jag undrar ju lite ibland över våra strapatser. Att resa mycket är ju lärorikt och spännande. Men det är ju även lätt att man utsätter sig själv och familjen för onödig stress. Vi var till exempel i Italien i våras, jättehärligt förutom att jag låg sjuk i fem dagar av åtta... När vi sedan skulle hem så inleddes en flygledarstrejk fem minuter innan vi skulle åka.  I stället för att vi skulle anlända på Landvetter vid 17-tiden så kom vi vid midnatt. Men vi var tacksamma - vi kom, till skillnad från många andra, hem samma dag!