min musik!

Politik i all ära, men inget går upp mot att få uttrycka sig i kulturens former. I somras behövde jag ett avbrott från det raka och stela systemet som ett politiskt arbete innebär. Jag ville få uttrycka mig och mina tankar genom konstnärens verktyg. Under drygt en månad målade jag akvareller i massor. Dessa ställde jag ut i folkets hus där Evjagänget håller sina  "Good old days" föreställningar! Då jag vid sex tillfällen fått måla deras affischer så var jag välkommen att ställa ut där.
Efter alla mina akvareller så började jag skriva sånger. Små enkla visor med Bohusanknytning! Vi lever i ett fantastiskt landskap som oavsett väder eller årstid - skänker inspiration! Jag tror jag skrev cirka 15 små visor. Vissa var inte alls bra, men fem av dem tror jag håller! Jag har i flera månader gått och väntat på att få visa upp mina sånger för bedömning och på måndag skall det bli av! Jag skall hos min kompis Lennart Bertilsson, en vissångare som jag beundrar jättemycket, få spela upp mina sånger. De sånger som är bra skall han arrangera med olika instrument. Visst är det smålöjligt av mig att tro att jag jag kan sådant här! Men jag älskar sång, dans, teater och mycket annan konst. Det skall bli så otroligt roligt att få höra en liten sång, första gången framplinkad på gitarr, växa i Lennarts musikstudio.

Jag har inga drömmar om att få försörja mig som konstnär, men att ibland få använda mig av detta redskap för att rensa själen - Det är en gåva!
De som missat Rune Hurtigs utställning på Bohusgalleriet på Kungsgatan i Uddevalla - skynda er dit! Denna utställning är den bästa han gjort - tycker jag! Se på motiven. Kombinationen av det föreställande och det abstrakta. Men se framförallt hur han fångat ljuset!

10 november
Var i måndags hos Lennart Bertilsson. Det var jättehäftigt att få spela upp sin musik för ett proffs! Skall dit på måndag igen och se om några går att spela in.

14 november
Har precis kommit hem från Lennart. Har idag spelat in tre av sångerna. Två av dem var riktigt bra! Att jag inte är en sångerska - det hörs! Men det är så fantastiskt roligt att få sjunga! Jag har alltid velat sjunga i band. Men "konstigt" nog har jag aldrig blivit inbjuden av några trots att jag visat tydligt att jag varit intresserad av sång och musik!

17 november
Nu är det tredje gången som jag varit hos Lennart och spelat in musik. Idag hann vi med två sånger samt att vi övade på en tredje. Det är så otroligt roligt! Idag försvann tre timmar i  ett nafs... Det är som de nätter när man sovit riktigt gott och man tror att man bara blundat en stund, men att det visar sig att åtta timmar gått. I Lennarts studio är jag fokuserad på en enda sak, jag är tvungen att vara här och nu! Annars i min vardag är jag här och där, nu, då och sedan....

29 november
Nu har jag besökt Lennarts musikstudio fyra gånger. Jag känner hur jag utvecklas för varje gång! Den första inspelningen "Sommar i Bohuslän"  var jättenervöst att spela in. När jag hör den inspelningen märker jag att jag inte har vågat använda rösten fullt ut! Igår spelade vi in en sång "Den gamla vägen hem" och där vågade jag blotta min sårbarhet i rösten. Det gav en helt annan känsla till text och melodi!
Men sedan skall jag inte låtsas som att jag är duktig på det här! Min röst är platt och jag släpper igenom alltför mycket luft. Det märks framförallt i duetten med Lennart i låten "Jag står här".

6 december
Det var med tunga steg som jag gick till Lennart idag. Idag skule vi spela in den sista sången som jag skrivit. Att gå hem till Lennart har varit balsam för själen under denna höst! Väl hemma hos honom har allt stängts av - mobiler, datorer, tankar osv.. Varje gång som jag kommit hem till honom har jag fått slå mig ner i soffan och blivit serverad en stor kopp varmt te. Där har jag inte behövt vara duktigt och redig - jag har bara kunnat vara... Nu sätter snart ett valår igång med mycket jobb och förväntningar. Men det har varit roligt att fått prova på att vara musiker ett tag. Vi är faktiskt bokade för två uppträdande redan. Hjälp - hur skall det bli?

22 december
Min skiva är klar! Kanske inget mästerverk, men jag är stolt över den. Den har jag gjort! Det är inte ofta jag kan känna efter en dags eller en veckas hårda slit att jag verkligen har gjort något! Men när jag lyssnar på skivan så märker jag nu att jag ibland fegat i texten. Jag har velat använda andra ord eller formuleringar - men inte vågat! Det skulle innebära att jag blev blottad och det är läskigt! Jag har börjat skriva på några nya visor nu - tre är klara! Kanske vågar jag undvika de lätta utvägarna nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback