legitimation i hemtjänsten

Jag har precis kommit hem från kommunfullmäktige. Man får alltid olika tankar och intryck med sig efter dylika aktiviteter. Idag var det framförallt Ole Borchs (Mp) motion om legitimation i hemtjänsten som jag funderar över. Ole argumenterade varmt för sin motion och sade att med en sådan legitimation skulle de äldre kunna känna trygghet eftersom de möter så många olika människor.
Jag tror att det kanske hade gett trygghet till några, men många skulle nog inte tänka på det. Däremot är det ju trevligt att man har en enhetlig namnskylt för att visa på sin professionen och arbetsgivare/vårdgivare. Men jag måste ändå säga att jag tycker att Ole Borrchs argument är att vända på problematiken! Vi har många timvikarier i kommunen, vilket innebär större genomströmning av personal. Att ge fler människor möjlighet till en fast anställning, skulle innebära ökad trygghet för äldre, ökad trygghet och stabilitet för all personal och en ökad trygghet för enskilda människor.
Tänk framförallt på alla unga människor som är mitt i skedet att bilda familj, en fast tjänst hade skapat ett mycket större trygghet.

Kommentarer
Postat av: Karin Engdahl

Du är så snabb på att skriva. Heja dig!
Dagens fullmäktige kan sammanfattas med att folkpartiet vill ta fler steg i alla frågor men har inga konkreta förslag. När det gällde personalpolitiska programmet så pratade bara Ralph Steen allmänt om jämställdhet och att det är ännu viktigare än vad som framgår i handlingen. Att bara tycka så utan att komma med förslag på skrivning som skärper tonen eller ger förslag på något konkret retar mig till vansinne. Jag hade kunnat tänka mig att allvarligt överväga att få in mer text under jämställdhetsavsnittet om bara förlsag på det hade presenterats. Är inte talesättet "Tomma tunnor skramlar mest" något som passar in på folkpartisterna i Uddevalla? Det är synd för i Västra Götalandsregionen är folkpartisterna och centerpartisterna med för den delen riktigt bra att ha och göra med.Så bra så att jag idag fick flera goda skratt när vi ett s, c fp-gäng åt lunch i metropolen Vänersborg.

2005-10-12 @ 21:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback