Barnomsorg och så vidare....

Vilket uppdrag har jag som ledamot i Barn och utbildningsnämnden? Jag hamnade igår i samtal med en från Kd om privata dagbarnvårdare. Det blev en ganska hetsig diskussion där jag fick frågan om jag tror att jag är bättre lämpad att välja barnomsorg för barnen än föräldrarna själva...

Jag är övertygad om att föräldrar är bättre på att se barnens behov än jag jag som pedagog eller som politiker gör. Men frågan handlar för mig om att jag som pedagog och politiker vill kunna erbjuda en bra, trygg och säker  barnomsorg. Som det privata alternativet är formulerat så är blir jag osäker på kvaliten. Jag är inte intresserad av att "latcha" med barnens säkerhet bara för att Hans borgerlighet vill skapa en sorts vårdnadsbidrag.

Vi har en bra barnomsorg i Uddevalla kommun. Vi har flera olika sorters barnomsorg och föräldrarna har möjlighet att välja. Det jag skulle önska var att de startades fler Förskolor med andra pedagogiska inriktningar. Idag har vi Montessori - där ser jag behov av förstärkning! Men det är ju klart.... jag är ju sosse och ser pedagogik som något bra. Tillhör man Uddevallas opposition så är det något dåligt? Eller varför annars strider man för outbildad barnomsorgspersonal och outbildade vuxenutbildare på Eductus? Fast det är ju klart.... de på Eductus är ju hemskt framgångsrika.... de arbetar med de svagaste eleverna som inta klarar komvux . Men andelen av elever som får MVG är mycket större på Eductus än de på Komvux. Kanske läge att skrota all lärarutbildning då..........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback