Hallfrågan i Uddevalla

Just nu är diskussionen om byggnaden om olika hallar ett mycket omdiskuterat ämne. Alla föreningar i kommunen har uppfattningar, Kultur och fritid har en egen uppfattning och vi politiker har våra... Men jag tycker att det vore självklart att innan man gick till beslut som måste en behovsanalys göras. Vad behöver kommunens verksamheter? Vad behöver idrottsföreningarna? Vilka faktorer måste vi politiker ta hänsyn till innan vi går till beslut? Detta är inte gjort - det måste göras innan vi kan fatta beslut i frågan.
Men som jag ser det idag så lutar jag åt att Rimnershallen är det bästa alternativet. Där har skolan klart uttryckt ett behov av den sortens hall, där har flera idrotter gått samman och kommit överens om en gemensam anläggning. Framförallt är handikappidrotten intresserad av den hallen. Jag tycker att det vore självklart att vi sätter denna gruppen i fokus! En annan uppgift som jag fått är att fotboll, friidrott och handikappidrott utgör nära 40% av ungdomsidrotten i Uddevalla. Därför tycker jag att Rimnershallen är det alternativ som lockar mest.

Kommentarer
Postat av: Simone Olofsson

Hej Louise. Jag hoppas du fortsätter dina tankar kring en behovsanalys. Att bygga en hall med många funktioner är så klart en bra lösning, men man kan också vända på det och tänka att en specialhall för t.ex. fotboll och handboll avlastar de hallar vi redan har. Svårare än man först tror alltså. Vi försöker få 1-2 tider i veckan på lokal som ligger centralt för att göra Friskis&Svettis mer lättillgänglig för ungdommar och andra utan körkort, det har visat sej omöjligt. Svårt att förklara för medlemmar varför det inte går bussar till Sörvik och vi inte får halltid i centrum. Vi önskar verkligen ett genmbrott i den här frågan. Men först en ordntlig analys.

2006-04-13 @ 08:56:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback