Forskarresultat

louise med glasögonSå nu har då Christopher Gillberg blivit fälld i hovrätten i västra Sverige. Gillberggruppen har konsekvent vägrat att lämna ifrån sig materialet - detta trots att man har förlorat tre gånger i kammarrätten, stött på flera motgångar i regeringsrätten och har två kritiska JO-utlåtanden mot sig Jag tycker att det är helt rätt att det skall krävas att forskare lämnar ut sina forskningsunderlag. Christopher Gillbergs forskningsresultat har varit ifrågasatt och hans metoder för att hjälpa barn med damp har varit kontroversiella. Enligt Gillbergs forskning kan man hjälpa barn med bokstavskombinationer genom att ge dem amfetamin. Som är en centralstimulerande narkotiskt preparat. Jag har varit skeptiskt till denna behandling av barn och jag har inte varit ensam om tveksamheten. Däremot känner jag till många föräldrar som fått detta utskrivet till sina barn med diagnosen. De har varit jättenöjda med behandlingen och som sett sina barn må betydligt mycket bättre efter medicineringen. Men det är dock två falanger inom forskningen om barn med damp. Därför anser jag att det är jätteviktigt att forskare  lämnar ut sina underlag för granskning ifall någon kräver det. Hur skall vi i annat fall kunna garntera säkerheten kring forskning - hur skall vi i annat fall kunna kontrollera att resultaten bygger på fakta och inte på forskarens inledande tes. Christopher Gillberg är en känd och erkänd forskare. Forskning har ett högt förtroende bland oss och just på grund av det är det viktigt att vara öppen för att den inte skall förlora sin trovärdighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback