fullmäktige

Har precis kommit hem från månadens kommunfullmäktige. Klockan är 22.15 och jag har jobbat hela dagen som så många andra! Jag kan ju fundera över det rimliga i att vi förtroendevalda sitter och fattar viktiga och avgörande beslut så sent på kvällarna. Visst hade det kostat väldigt mycket med fullmäktige på dagtid, men samtidigt är ju fullmäktige kommunens högst beslutande organ. Borde inte det vara högre prioriterat? Hur ser allmänheten på vårt uppdrag och hur ser vi själva på det när vi har nedprioriterat förtroendeuppdraget?

Det var trots allt ett intressant fullmäktige där många åsikter lyftes fram. Många som jag höll med och andra som jag inte kunde föredra. Naturligtvis!
Men det jag främst motsatte mig var förslaget från en Kd -ledamot. Han har i Barn- och utbildningsnämnden flera gånger lyft fram valfriheten inom barnomsorgen. Vi har en mycket god valfrihet anser jag, men han ville utvidga den ännu mer. Motionen som varit på remiss i BUN hade behandlat folkomröstning för ökad valfrihet samt hemställan till regeringen för att få vara testkommun för valfrihet! Jag vet vad han egentligen vill och jag håller inte med! Han vill skapa en form av dagbarnvårdare med F-skattesedel. Det kan tyckas som en enkel fråga, men jag tror att man äventyrar barnen! Jag vill inte se en dagbarnvårdare som själv väljer vilka barn hon/han vill ha. Jag tror att det motverkar intergrationen som vi strider för i samhället! Jag vill inte ha en dagbarnvårdare som sakna chef. Jag vill ha koll på vilka som är vikarie när den ordinarie är sjuk eller på utbildning. Jag vill ha en barnomsorg där man ser till sitt pedagogiska uppdrag! Av dessa principer är jag motståndare till hans förslag! Sedan kan han och de andra i oppositionen diskutera "utökad valfrihet" med sina vackra omskrivningar. Men när vi diskuterar valfrihet så är det inte bara viktigt att se på det vi väljer. Det är också väldigt viktigt att se till vad vi riskerar att välja bort - för det finns alltid en risk att förlora något i jakten på något nytt! Se till det som finns och komplettera där som det saknas mest. Att en ledamot från Fp sedan gick upp och stödde förslaget från Kd gjorde mig också något upprörd. Inte för att de stödjer vissa förslag utan för inkonsekvensen! När det gällde ökad valfrihet på det egna arbetet var han starkt kritisk men när det gäller andra pedagogers område går det bra! 
Varför diskuterade man inte i stället måluppfyllelse för barn med utomnordisk bakgrund? Där är har vi inte lyckats, där måste vi lägga fokus och all vår kraft! Där har vi även ett demokratiunderskott - varför inte försöka ge sig på den nöten? Varför bara försöka ta enkla poäng i en välmående medelklass? Politik är att vilja och våga  - mod finns men finns viljan till en förbättring för de som behöver det bäst?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback