Vänner

Vad betecknar en vän? När vet man vem som är en riktig vän och vad krävs? Jag åt idag lunch med en god vän och vi kom att prata om just vänskap. När man var barn såg man vänskap och kompisskap som något som krävde daglig kontakt. Den bilden och förestälningen lever på något sätt vidare även idag som mått på vänskap. Men hur är det då när det aktiva livet kräver tiden till annat än att umgås med vänner? Innebär det att man i så fall inte har några kvar för tiden är för knapp?
Det är lätt att resonera att: - jag har inte så många vänner bara massor av bekanta! Men visst finns det väl vänner även bland dem som vi i så fall kallar bekanta? Var går gränsen mellan vän och bekant? En äldre man inom socialdemokraterna i Uddevalla sade till mig för ett tag sedan: - Det värst med att jobba politiskt är att man blir ensam när man blir gammal! Han syftade på att det politiska arbetet kräver all fritid att man inte hinner vårda sitt sociala liv.
Jag har några nära vänner som jag värnar om i alla lägen. Varför de är mina vänner och inte bara mina bekanta vet jag inte. Vissa har jag känt hela mitt liv och andra har jag känt i några månader. Men jag tror att det är viktigt att inse att en vän kan man prata med varje dag menockså bara några gånger per år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback