Yrkesverksamma mammor

Har precis läst Aftonbladets söndagsbilaga och artikeln om Charlotte Perrelli. Artikeln handlade om att hon fått kritik för att hon jobbar trots att hon har små barn. Hon försökte förklara sig med att hennes man har tagit en aktiv del i sin föräldraroll. Detta är inte första gången som vare sig hon eller andra yrkesverksamma mammor fått ta emot kritik eller blivit ifrågasatta för att de valt att arbeta tidigt. Även jag har vid ett flertal tillfällen fått frågor om hur mycket tid jag har med barnen, eller om jag verkligen kan göra mer då jag har småbarn. Att barnen har en närvarande och bra pappa verkar komma sekundärt inför dessa kritiker. På Öppna förskolan har jag vid ett flertal tillfällen fått stärka mammor som velat gå ut och jobba tidigare än vad deras väninnor velat. Visst är det viktigt att barnen har sin mamma nära, men pappan är precis lika viktig och det viktigast av allt är att familjen mår bra. Utifrån det är det förödande med onyanserad kritik på hur andra familjer väljer att lever. Ingen kan veta vad som passar bäst för varje familj, vare sig det gäller uttag av föräldradagar, viljan till arbete eller längtan att vara hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback