en tidig morgon



I morse vaknade jag tidigt. redan 05.15 slog jag upp ögonen. Det är lite konstigt eftersom jag kom i säng lite sent kvällen före. Men så är det vissa mornar...
Idag hade jag bestämt med en fotograf som jag känner att vi skulle åka till Herrestadsfjället för att fotografera vid Gråtås. Det är en insjö som jag badade mycket i när jag var barn (innan jag blev den badkruka jag är idag) Men suget att bada i just den sjön försvann när Regina Lund var där och spelade in filmen Sjön!

Vi har haft flera fina dagar nu men i morse var det mulet och blåsigt. Fotografen messade mig och var tveksam till att vi skulle fota idag. Men eftersom jag gjort mig i ordning och packat ner frukost i ryggan så svarade jag att jag skulle åka dit ändå för att rasta jycken. Han skickade då ett svar att han skulle komma upp en stund.

När jag kom upp till vattnet så började solen bryta igenom molntäcket. Vinden hade mojnat och hela Gråtås låg spegelblank. Jag och Johnny satte oss på en klippa och åt frukosten. Det var ett magiskt ögonblick! En fantastisk känsla att lämna allt och bara sitta i tystnaden - Jag och min hund!

Efter 20 minuter kom fotografen dit.
- Vad bra att du lurade mig hit upp, sade han med ett leende på läpparna.
- Här blåser ingenting, sade jag
- Nä, men hemma hos mig ven det i kattluckan av vinden.

Jag bytte om och klättrade ut på en böjd trädgren som hängde över vattnet. Det var fortfarnade kyligt i luften, runt 5-6 grader. Men trots det kändes det inte så kallt. Jag doppade fötterna i vattnet och när jag lyfte tårna föll droppar ner i sjön och bildade stora ringar. Jag hoppas att det blev några fina bilder av det.

Jag slogs av tanken att Jag som är värsta badfegisen till och med mitt i sommaren sitter här en tidig morgon i april och doppar fötter och händer i det kalla vattnet. Men tankens kraft vinner över allt. Jag stängde av känslan av frusenhet och kände bara solstrålarna värma mitt ansikte.

När jag kom hem igen hade familjen precis vaknat så jag åt en andra frukost med dem innan dagen började.
¨
Oh Johnny be Good vid Gråtås klockan 06.30

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback