dietistens råd...


Jag och min dotter har precis kommit hem efter samtal med en dietist inom projektet "Viktiga barn".
Sedan min dotter föddes har jag gått på samtal för att hon spräcker sin viktkurva. Vid ett års ålder fick hon sluta med välling för som den dåvarande BVC-sköterskan sade: - att då kommer viktkurvan plana ut.! Vi slutade med välling men någon utplaning har ännu inte kommit. Vi har fått "goda" råd hela tiden om vad hon ska äta, vad hon inte ska äta, hur hon ska äta, hur mycket hon ska äta, hur hon ska röra sig, hur mycket hon ska röra sig....
Dagens råd har mer varit inne på vad hon ska dricka och vad hon inte ska dricka. 2 glas möjlk om dagen ska nu vara målet! och att hon inte får äta prickig korv på frukostmackan!

Jag känner mig varje gång helt idiotförklarad som förälder. Jag har två barn. En spinkig liten klätterapa och en rund pysselmaja. Klätterapan vill inte äta alls. Där duger varken kött, fisk, ris, potatis, grönsaker eller soppa... Där ska det vara 18 egentillverkade syltmackor på en bricka....
Pysselamajan äter när det står mat på bordet. Är hon hungrig emellan målen så får hon ta frukt.
En dag för henne kan se ut:
07.30 frukost ett glas mjölk och en smörgås.
09.30 Ett äpple
12.00 lunch (Hon får bara ta en portion - aldrig aldrig aldrig mer)
14.30 mellanmål en smörgås och ett/två glas mjölk
18.00 middag (en portion )

Vi har stort sett aldrig kakor, glass eller godis hemma pga risk för småätande.

Hon simmar två gånger i veckan, rider en gång i veckan, cyklar, går hundpromenader... Samt leker med kompisar i och efter skolan.

Men trots att jag försöker ha koll på hennes vikt, trots att vi begränsar portionernas storlek, cyklar med henne till aktiviter.. så ger det inte önskad effekt!! inte ens när hon var sjuk i våras och inte åt på tre veckor gick hon ner i vikt (eller planade ut sin viktökning)
Vi var hos en dietist för 1,5 år sedan. då fick vi ett samtal för att sedan skrivas ut igen. Det fanns inget vi kunde ändra på sade hon då. Vi hat gått på massor av läkarundersökningar för att kolla om det finns medicinska fel på henne. Men inte heller där hittar de något. Det är lite funderingar om det ena eller andra.. men sedan är allt tyst igen. och i stället får man brörja om på nytt med andra projekt. Jag har i perioder skrivit matdagbok med min dotter för att gå igenom vad vi kan förbättra. När vi åker till momor så ber jag henne att aldrig ställa fram fikabröd...

Idag blev jag nästan sugen på att lämna rummet då det ifrågasattes varför vi gav henne prickigkorv och inte skinka på frukostmackan. - Men nu får ni ge er, sa jag.
"Om hon under några dagar äter en prickigkorv i stället för en skinkskiva så kan väl inte det spela någon roll? "
- "Jo, men räknar man ihop det på ett år så gör det skillnad, svarade hon med allvarliga ögon.
- Men nästa gång som jag handlar så kanska köper jag pastrami i stället, sade jag.

Det blev prat om vilken mjölk vi dricker.
- Vi dricker grön mjölk, svarade min dotter, men när mamma är borta så kan pappa ställa fram röd mjölk!
- Ja, det var ju inte så bra, fick vi snabbt besked om.
- Nä, det vet vi, svarade jag, men eftersom min man inte kör bil så har det hänt att han fått gå till närmaste kiosken för att köpa mjölk. Där kan ibland alla annan mjölk vara slut.

Jag är helt slutkörd över mangligen idag. Det var en jätterar tjej som vi mötte. Men det är skitjobbigt att hela tiden bli ifrågasatt som förälder. Jag gör allt jag kan för att kunna möta upp från samhällets krav. Men för att verkligen duga och kunna springa på alla bollar så skulle jag inte kunna göra annat. Hjälp, Jag orkar snart inte mer!!!

Kommentarer
Postat av: malin

Stackars dig låter ju inte alls roligt, lider med dig det e ju inte roligt att inte kunna vara "tillräcklig" jag har ju problem åt andra hållet, Min e under sin viktkurva och alltid varit så hon får gärna en klick extra fett av ngt slag... Kram på dig från mig och lycka till.

2010-05-12 @ 15:41:38
Postat av: Tina

Strunta i alla dietister. Testa LCHF-kost ett halvår o se vad som händer. Jag har massor med smaskiga recept hemma och på min "matblogg".

Hör av dig om du undrar något!



KRAM



PS. Du är så fullkomligt fantastisk som du är! Dessutom är du dina barns bästa mamma. Kom ihåg det!

Postat av: Louise

Tackar så mycket. Så söta ni är som stöttar.

2010-05-12 @ 22:40:04
Postat av: Lisa

Oj, jag förstår att det inte är en direkt enkel situation. Om det är någon tröst så ser min personliga, helt okvalificerade teori ut så här... Om du äter nyttigt (vilket jag är säker på att hon gör) och rör på dig lagom mycket men kroppen ändå väljer att lägga på sig så far du inte illa av den extra vikten. Kroppen har ofta ett skäl att göra som den gör även om vi inte alltid lyckas luska ut vilket skälet är. Det viktiga är att hon bygger upp tillräckligt med självkänsla och självförtroende för att det inte ska bli ett psykiskt problem istället. Vilket jag också är säker på inte är något problem i er familj :)



Saker har en förmåga att lösa sig förr eller senare. Jag är säker på att det blir så för er också.



Många kramar från Lisa

2010-05-17 @ 20:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback