Handbok för politiker

Jag skulle vilja skriva en handbok för politiker och förtroendevalda. Detta både för den förtroendevalda själv men även för att tydliggöra hur det är att arbeta politiskt för de som aldrig jobbat med politik. Allt för att skapa förståelse för de förutsättningar man har som förtroendevald. Det skulle nog vara bra för alla att få reda på hur det är. Jag som yngre kvinna med två små barn har kanske helt andra förutsättningar än äldre män med för länge sedan utflugna barn. Samtidigt förväntas vi göra samma jobb!

Men det kanske låter högtravande att skriva en sådan bok. Vem fan vill läsa om sådant när man kan få spendera tiden framför TV en måndagskväll med Hollywoodfruar.... (Det är väl enda gången som jag velat backa från mitt beslut att lägga av.. Tänk om den enda sak jag har att göra då är att se på detta depraverande program...)

Men det finns så fantastiskt mycket kul inom politiken. Det skulle alla få chans att testa på. Med politiken har jag varit i Kina, Bosninen, Finland, Estland, Danmark, Spanien. Jag har träffat så många otroliga människor och jag har lärt mig så mycket! Det är jag oerhört tacksam för och tycker att fler borde få den möjligheten.

Hur skulle man då bygga upp en sådan bok? Jo jag tänkte mig följande:

Ny i politiken
Sätt krav
Ta det lugnt
Lyssna av vad de förväntar sig.

Tjej i politiken
jo... det finns väl en del att skriva om hur det är att vara utåtriktad, glad, ung tjej i politiken

Kille i politiken
Jag tror inte att man som kille i politiken får höra att man ska stå på tillväxt i XXX antal år innan man får framträdande uppdrag.. Men det finns nog andra utmaningar som kille 

Tidsbrist
Läs in ett område och strunta i resten av handlingarna

Lyssna av opinionsvindarna

Mingla
Det viktigaste området för att visa vem man är att mingla

Lobba
inför beslut förankras allt genom att lobba.

Vara sig själv
Ska man orka med det politiska arbetet måsta man vara sig själv.

Ha kul!
Det blir aldrig roligare än man själv gör det till. Slappna av och ha skoj tillsammans

 Mediabevakning
Jo, det finns en hel del att nämna om det! Hur blir man uppmärksammad i mediabruset?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback