är politiken modern?...

Jag pratade med en kvinna - en tjänstekvinna - häromdagen! Vi kom naturligtvis in på att prata om politiken i Uddevalla och i Sverige! Efter att jag slutat med alla uppdrag (och jag kan lova att det var plenty) så det lättare att hålla en öppen dialog om det som berör människor i min närhet. Jag har inga partipolitiska låsningar till vad jag måste hålla mig till längre. Jag behöver inte längre försvara dumma saker - vilket jag ibland fått göra på grund av omröstningar inom S.
Men när jag pratade med denna kvinnan här om dagen så öppnade hon ögon på mig. Hon sade:
- Det känns som om det politiska systemet har stannat på år 1919 och är inte modern idag.

Vi jobbar i de olika politiska partierna för att driva utveckling. Vi ser att de som ansluter sig till ett politiskt parti minskar varje år. Det försöker vi häva genom att hålla andra demokratiprojekt. Men är det egentligen någon inom något av de politiska partierna som bryr sig över det demokratiunderskott som råder i samhället? Jag tror inte det! De som är engagerade vill ju ha sina poster - sin makt. De vill inte förändra något som riskerar sänka deras egen status.

Inom S nomineras vi till olika uppdrag. Men det är inte den som kan mest eller vill mest som nomineras. I stället är det den personen som är mest kompis med de som nominerar som får posterna. Ett säkert sätt att få många nomineringar är att tillhöra LO. Inom LO är man mån om sina LO-kamrater och nominerar friskt. När det handlar om demokrati så blir hela förfarandet riskabelt. Inte bara i politiska partier. Det är lika förrödande när det handlar om vägföreningen, den lokala idrottsklubben eller boksällskapet.
Moderaterna i Stockholm meddelar nu att de skippar provvalen för att slippa korrupta metoder. I Örebro blir det omval för att valarbetare överskred sina rättigheter.

Dessa saker borde bli en tankeställare till varje medborgare. DEmokrati är inget självklart. Demokrati måste återerövras varje dag! Vi tror att vi lever i en demokrati eftersom vi har fria val. Men vilka är det som bestämmer i landet? Är det politikerna? Nej så är det inte!

Vi röstar till exempel till kommunfullmäktige. De personer som för många personkryss kommer naturligtvis in i kommunens högst beslutande organ. Men hur många frågor avgörs där? Endast en bråkdel och de frågor som tas upp där handlar mer om att besluta om vägnamn än om andra viktigare saker. De stora frågorna avgörs i nämnder och styrelser och dit väljer partierna sitt folk. Det finns massor av exempel på människor som fått massor av kryss men som inte får några poster för partiet. De anses för bråkiga för partierna!

Det vi trodde var en demokrati visar sig lätt vara en teknokrati i många lägen. Genom att man väljer folk för deras lojalitet och inte för deras kompetens så lämnas "Walk over" till tjänstemännen. Politikerna blir snarare nickedockor och konfirmerar det tjänstemännen redan bestämt!

Jag tror att det är dags att vi ser landet hur det verkligen ligger. Vill vi ha demokrati så är det dags att vi kämpar för verklig demokrati!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback