Vad är arbetarklass?..

Det finns enligt Wikipedia en definition om vad Arbetarklass är.

Arbetarklass är en traditionell benämning på den samhällsklass som omfattar arbetare. Ordet användes förr synonymt med begreppet underklass och proletariat, men har enligt vissa idag blivit mer svårdefinierat. I en marxistisk tradition anses arbetarklassen omfatta de lönearbetare som i stort sett saknar inflytande över de tre former av makt och inflytande som sociologen Erik Olin Wright angivit:

  • Ägande av kapital.
  • Beslutanderätt över användningen av produktionsmedlen (exempelvis maskiner och annan teknik).
  • Rätt att bestämma över och kontrollera andras arbetskraft.

Den marxistiska definitionen av arbetarklass är således baserad på makt och samhällsfunktion, inte materiell standard.

Jag är medlem i ett politiskt parti där ordet arbetare är oerhört laddat. Den som är arbetare idag har även rätt till partiet. Socialdemokratiska Arbetarepartiet är beroende av arbetare för sin existens. Men de klassiska Arbetarna är inte lika självklara som anhängare till dess lära. Däremot kan andra yrkesgrupper mer känna sig som proletariat idag, medan att de nyss räknades till överklass. Jag känner en duktig tjej. En utbildad gymnasielärare som inte får en fast tjänst. Varje sommar jobbar hon på ett äldreboende. Varje termin jobbar hon som vikarie på olika gymnasieprogram. Är hon en arbetare? Tillhör hon det nya proletariatet?

Jag är av arbetaremenalitet, det är min tillhörighet! Men de ovanstående punkter som står nämnda som kriterier för arbetareklassen passar inte mig. Därför är jag övertygad om att de finns andra djupare förklaringar på vem som är arbetare.

Kan det vara så enkelt som det jag och min man pratade om här om kvällen? Mitt liv har förändrats ganska drastiskt de senaste månaderna. Från att ha gått på möten, ätit avstressade luncher med intressanta personer och kunnat styra min egen agenda - Är jag nu bunden till min arbetsplats med fast schema. Vi pratade om just den förändringen. Men jag sade att jag inte saknade det gamla för var tid har sin charm!

Då sade Christian att just den inställningen är basen i arbetarementaliteten. Att man ser med framförsikt nästa dag gry och att man tar varje ny arbetsuppgift med samma allvar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback