det är snart val...


På söndag är det val till Västra Götalandsregionen. Jag befarar att intresset för att gå och rösta kommer vara minimalt. Jag kommer naturligtvis rösta!
Men när jag nu tagit ett steg åt sidan och betraktar valrörelserna inom de olika partierna med objektiva ögon så blir jag beklämd. Jag vet vilket hårt slit det är att få allt att klaffa. Det är massor av ideella timmar som läggs för att synka aktiviteter. Det är i många partier möte varje dag för att få alla valarbetare att få ut det beslutade budskapet.
Men det är väldigt lite politik som sipprar ut i samhället. Som vanlig väljare nås vi inte av allt det slit som partiarbetare gör. Jag har drivit den tesen förr och jag gör det nu med förnyad styrka. Skippa 3/4 av alla partimöten och gå ut och möt väljarna. Men det måste göras på ett smart sätt där väljarna finns.
Alla vi etablerade partier trampar runt i samma gamla spår som vi alltid gjort.
Valstuga: Alliansen i Uddevalla har en valstuga på Kungstorget. Men jag som jobbar hela dagarna går aldrig förbi den stugan när den är öppen! En igenbommad valstuga ger inte svar på väljarnas frågor.
Insändare/debatt: En informativ plats som kan ge möjlighet till att fördjupa politiken. Men oftast blir det en debatt för redan frälsta.
Valtavlor/affischer: Bra att synliggöra vilka partier som ställer upp i valet. Men svårt format för trafikanter.
Besök från partiföreträdare: Jättebra med besök, men vilka nås på en vardag mitt på stan? Men det blir bra media på det efteråt och det är bra.


Jag tror att nästa valrörelse måste präglas av öppenhet. Partierna borde göra aktiviteter ihop för att på många ställen kunna tydliggöra skillnaderna i politiken. Det gör det även enklare att komma ut i media och därigenom nå fler personer. Använd de nya sociala medierna mer offensivt!
Väljare vill inte få budskap inslaget i skallen. Väljare vill få saklig information och sedan kunna välja själv utifrån den information som givits.
Kanske skulle det vara en idé att alla partier r med och bildar en gemensam arbetsgrupp som arbetar fram en modell för att kunna nå ut med så mycket politik som möjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback